Benno Barnard

Benno Barnard

Ik ben vandaag hier extra kort omdat ik vandaag elders op deze site heel lang ben.

In zijn Dagboekgedachten in Knack heeft ook Benno Barnard ooit de scherpzinnigheid van Bas Heijne geprezen:

“De reden waarom ik de islam niet bemin is onlangs door Bas Heijne – schrijver, redacteur van de NRC – onthuld in De Standaard: ‘Ik heb ook nog geen last van het gevoelen waar Benno Barnard volgens mij wel aan lijdt: je bent voortgekomen uit een geriefelijke traditie waarin schrijvers belangrijk gevonden worden, en opeens zie je rond je allerlei mensen die niet tot die dominante cultuur behoren en die lak hebben aan jou. Net op je vijftigste ben je opeens niet zo belangrijk meer, dat streelt je ijdelheid niet.’ O vlijmscherpe analyse! Vroeger vereerden al die hangjongeren mij, maar nu, islamitisch geworden, hebben ze schijt aan me!”

Wat ik mij nou afvraag: zou Bas Heijne, als homoseksueel, die Marokkaanse “jongens” (zo worden ze in de misdaadberichten in de krant altijd genoemd) “gewoon” best wel spannend vinden? En zou hij 1400 jaar jihad “gewoon” zien als een spannend “jongens”-boek? (Neen, er stáát helemaal niet: spannende jongensbroek.)

UPDATE 4 JANUARI 2017:

Zie op GeenStijl de uiteráárd door de redactie van de NRC afgewezen kritiek van Jaap Plaisier  op het lege geouwehoer van Bas Heijne onder de titel Bas Heijne is een fantast en een charlatan

_____________

