GANS EVELIEN

Evelien Gans

Ik weet niet meer waar ik de anecdote vandaan heb. Een ezeldrijver wiens ezel niet meer vooruit te branden is, roept de hulp in van een beroemde ezelvooruitbrander. Deze komt en slaat de koppige ezel met een fors stuk hout verschrikkelijk hard tussen de ogen.

“Je slaat hem dood!”, roept de ezeldrijver.
“Dat risico zit erin” zegt de ezelvooruitbrander, “maar als je door een ezel gehoord wilt worden, moet je eerst zijn aandacht trekken. En nu heb ik zijn aandacht.”
“Vort!”, riep de ezelvooruitbrander.
En vort ging de ezel.

Ik heb dit altijd een gruwelijk verhaaltje gevonden, omdat ik van ezels hou. Het zijn ontroerende dieren. Jezus reed op een ezel. Dat zegt genoeg. Maar ik haal de anecdote aan om het over de toon van het drie-I-debat te hebben: Islam, Israël, Integratie.

Soms zing ik het zacht voor me uit op straat:

“De tóón, de tóón, de tóón van het debat
Och sodemieter toch in je politiek-correcte gat
met die toon, die toon, die toon van het debat!”

Je hebt, zoals ik eerder aangaf, als fatsoenlijke islamcriticus & Israëlverdediger de keus tussen twee mogelijkheden: 1) je slaat een redelijke toon aan en de politiek-correcte mandarijnen luisteren niet, 2) je begint te schelden en de mandarijnen luisteren misschien, maar dan beginnen ze over de toon, de toon, de toon van het debat.

Dus kies ik voor schelden en althans misschien gehoord worden. In dat kader had ik bedacht om boven de komende openbare slachting op deze site van domme gans Evelien Gans als kop te zetten:

“Evelien Gans is een Joodse nazi-hoer met een Stockholmsyndroom.”

Ja, en ik wéét wel (van het foute mietje Stephan Sanders) dat Evelien alleen maar een Joodse vader heeft, dus dat ik haar strikt genomen wel een nazi-hoer kan noemen maar géén Joodse nazi-hoer. Toch laat ik me om zo’n kleine reden  geen smaakvolle provocatie ontnemen. En trouwens, ik laat me wél iets gelegen liggen aan de vele mooie kanten van de Joodse traditie, maar niet aan dat vage half-racistische gezeik van orthodoxe snit.

Een vriendin, die het Joodse milieu goed kent, heeft me tenslotte ervan afgehouden deze titel aan mijn Gansanalyse te geven. Ze belde me ’s nachts zelfs uit bed om het nog eens te herhalen: “Doe het niet, Martien! Ik kén jou maar . . . . .”  Enfin, ze maakte me duidelijk dat zij wel wist dat ik een in-en-in-goed mens ben, maar dat de wèèreld daarvan niet noodzakelijk op de hoogte is.

En dan zijn er natuurlijk altijd nazi’s die je buiten context gaan citeren, zoals Peter Breedveld of Stan van Houcke. Net zoals de nazi’s uit de jaren 1930 Nietzsche constant tendentieus en buiten context hebben geciteerd en aldus de filosoof met het hamertje hebben geannexeerd. Hamertje? Nietzsche is de man die tegen de kerkklokken tikte om te zien of er een barst in zat, waardoor ze vals klonken. Een mooie techniek: héél goed lezen en dan de domheid en de huichelarij blootleggen.

Ik dwaal af. Waarom dan toch de gedroomde titel van mijn stuk-in-voorbereiding vermeld? Dat komt omdat ik niet alleen een in-en-in-goed mens ben, maar ook in-en-in-hoffelijk,  tegenover heren, maar zeker tegenover een dame.

Want ik ga een zeer recente tekst van Evelien Gans, waarin zij haar hele ziel en zaligheid heeft gelegd, zodanig met de grond gelijk maken, dat ze geen enkel weerwoord zal hebben. Die gaat net zo hard knock-out als grachtengordelziener Bas Heijne en net zo hard als de intellectuele charlatan Ian Buruma nog onderuit zál gaan. Om de dommere van mijn tegenstanders in de gelegenheid te stellen te ontsnappen zonder weerwoord te hoeven geven, scheld ik altijd in lichte of zware mate. Ligt eraan hoe dom of weerzinwekkend ze kletsen. En die Gans, die lult zo ongelooflijk stom, die zal ik zodanig tot haar voetzolen afbranden, dat ik haar alvast een extra ontsnappings-route bied met dit stukje.

Heb u dat ook wel eens, geachte lezer? Dat u het bewustzijn van een politieke correcteling zou willen hebben. Van een multikulse hedonist? Van een narcistische zelfmanifestant? Van een koe in de wei? Van een bloemetjesgordijn?
____________________

Link naar dit artikel op AmsterdamPost

