Screenshot_2

(Door: Martien Pennings)

Ik moet dit even inleiden. Of eigenlijk zou je naar Paul Weston moeten luisteren die probeert uit te leggen dat de premier van een land waar zojuist een slachtpartij in naam van de islam is gepleegd en die dan vervolgens zegt dat dit verraad aan de islam is, een krankzinnige moet zijn. Inderdaad: het is alsof je zegt dat de Blitzkrieg of de Jodenhaat verraad aan het Nazisme is.

Ik moet het hebben over een uitzending van het actualiteiten-programma Terzake van de VRT, van de Vlaamse televisie dus, op donderdag 23 mei 2013. Het is de avond van de dag waarop twee Nigerianen een Engelse soldaat in burger hebben afgeslacht op klaarlichte dag in een gewone wijk in Londen. Annelies Beck is de VRT-verslaggeefster die de standup doet in de wijk Woolwich waar de slachtpartij heeft plaats gevonden. Ik ga even voorbij . . . . . . . nee , ik ga even NIET voorbij aan de gruwelijke hypokrisie en domheid van de verslaggever in de studio die zijn vragen aan Annelies Beck begint met de stelling dat er “vandaag” nog erg veel onduidelijkheid is geweest over de daders en hun motieven.

Want dat is een megaleugen omdat alle mainstream-media, inclusief de VRT, een zwarte man lieten zien met een bebloed mes en een bebloede machete die druk stond te praten, maar die keurig door een overvoicende commentaarstem onverstaanbaar werd gemaakt.  Natuurlijk werd diezelfde dag toch al heel gauw bekend wat die zwarte man stond te vertellen. De man zei gewoon dat de slachtpartij in naam van Allah en de islam was gebeurd.

Vooraf dit: ik weet niks van Annelies Beck. Ik bekijkluister haar voor het eerst. Eerste indruk: het smoeltje en haar hele schuinse uitstraling bevallen me niet, maar dat is subjectief. Nu ik dit hele kleine stukje standupper van haar heb gezien hoef ik ook verder niks meer van haar te weten. Ook dat is subjectief. Ik ga op puur instinct gewoon verder. Uit de manier waarop zij zich in die paar minuten uit, kan ik genoeg opmaken: dit is een meisje dat de multicultuur liefheeft. Goed. Verder. Die leugenaar in de studio vraagt dus naar het slachtoffer, de op straat afgeslachte soldaat, en dan antwoordt  vanaf 1:38 mejuffrouw Beck:

“Ja, hij heeft dienst gedaan in Afghanistan.
Zijn naam is Lee Rigby.
Hij was 25 jaar.
Hij was drummer bij de Second Fusiliers* en op dit moment BULKEN DE MEDIA VAN DE GETUIGENISSEN WAT VOOR EEN VRIENDELIJKE VROLIJKE MAN DAT WAS.
Hij was vader van een zoontje van 2 en Manchester United-fan.
Ja, zoiets maakt op dit moment zo’n slachtoffer alleen nóg maar menselijker en herkenbaarder.

Wat gebeurt hier?
Ik zou zeggen, lezer, probeer het eens te benoemen.
Neem uw tijd.
Dat heb ik ook gedaan.
Er gebeurt hier iets ultiem smerigs.
Maar geef het eens een naam.
Komt BULKENDE pervertering in de buurt?
Ja, dat is op zich goed.
Ik moet er eerst maar eens een nachtje over slapen.
Ik vind mezelf nogal een denkende taalkunstenaar, maar misschien gaat dit toch boven mijn macht . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Om half vier ‘s nachts wakker geworden met hét woord kant en klaar op mijn lippen.
Maar voor ik het opschrijf lees ik eerst mijn mail.
Iemand uit mijn netwerk vertelt dat voetballer Ribéry van Bayern München, die club waar ze een speciale club-moskee willen gaan bouwen voor de islamitische spelers, zijn zoon “Zwaard-van-de-Islam” heeft genoemd.

Het woord!
Het woord is: humaniserings-hetze.
Of nog iets uitgebreider: slachtoffer-humaniserings-hetze
.

Juffrouw Beck doet alsof het vertellen van de menselijke trivia uit het leven van soldaat Lee Rigby deel uitmaakt van een laster-campagne tegen . . . . . . . ja, tegen wat?
Tegen de multiculturele samenleving en de islam en de moordenaars, vermoed ik.
Ik zou het anders niet weten.

“De humaniserings-hetze tegen de islam neemt bizarre vormen aan. Vandaag is op de voorpagina van de Telegraaf een hele rij foto’s van slachtoffers gepubliceerd die gisteren bij de aanslag op de Bijenkorf in Amsterdam zijn omgekomen. In wat ongetwijfeld een poging is de islamitische aanslagplegers te demoniseren, of zelfs dit hele geloof in een kwaad daglicht te stellen, nam de Telegraaf zelfs zijn toevlucht tot het vermelden van allerlei trivialiteiten uit het leven van een aantal van de 223 omgekomenen. Zo werd onder de foto van Femke Halsema vermeld dat zij moeder was van drie kinderen en de islam altijd een warm hart heeft toegedragen. Van de eveneens omgekomen Alexander Pechtold, met wie Halsema na haar scheiding is gaan samenwonen, werd vermeld dat hij ’s zaterdags vaak vrijwillig in de bosbouw ging werken, omdat houthakken goed was voor zijn conditie. Men vraagt zich af of dit soort human interest in gevallen als dit niet de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen onnodig op scherp zet.”

Een dag na het standupje van Beck, op 24 mei, zou de emotionele persconferentie plaats vinden die de weduwe, de moeder en de vader van de vermoorde Lee Rigby gaven.
Dat was een volstrekt authentieke gebeurtenis, met mensen die vanuit een oprecht en diep verdriet vertelden over de echtgenoot, de vader en de zoon die Lee Rigby was.
Dat moet Beck dan wel een extreme uiting hebben gevonden van dat  “BULKEN [VAN]DE MEDIA VAN DE GETUIGENISSEN WAT VOOR EEN VRIENDELIJKE VROLIJKE MAN DAT WAS”.

Op dezelfde pagina van de VRT waarnaar ik hier heb gelinkt staan nog een paar fragmenten rond hetzelfde onderwerp.
Die heb ik niet bekeken.
Ik kan er niet meer tegen.
____________________
*Mejuffrouw Beck bedoelde: “the 2nd Battalion of the Royal Regiment of Fusiliers”
Dit is de blote link naar de uitzending:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/EP_130523_TerZake?video=1.1638133
___________________
Link naar dit stuk bij E. J. Bron

