Over Bijdehandje Johnny Quid van GeenStijl heb ik vaker geschreven. Hij heet eigenlijk Matthijs van den Beukel. De nu 33-jarige Van den Beukel heeft het vaak over “gristengekkies”. Maar hij is zelf christengekkie geweest. Als twintiger publiceerde hij een boekje getiteld “Jong talent!” (Vision Groningen, 2005) dat bedoeld was als “een handreiking voor christelijke jongeren”. Hij meldde daarin:

“ . . . Als jongere loop je misschien rond met levensvragen over je capaciteiten en talenten, over je levensdoel en overtuigingen, over wat je kunt bereiken en betekenen voor anderen. Jij bent bijzonder en kan een unieke bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel: Jezus verhogen. Een bijdrage die je levert met anderen want geloven is teamwerk”.

Van den Beukel was als twintiger ook redacteur bij het christelijk tijdschrift Snooze Magazine. Daarin opinieerde hij:

“ . . . De geschiedenis van God en Zijn Joodse volk is beschreven in het Oude Testament. Ondanks het feit dat ze door God uitgekozen zijn als Zijn volk, gedragen ze zich er meestal niet naar. Ze hebben zeg maar nog al de neiging af te dwalen en moeten regelmatig bij de les gehouden worden. Dat zijn de momenten dat God op de snooze knop drukt en er allerlei dingen in werking worden gezet om het Joodse volk wakker te houden. Soms is dat een jarenlange verbanning, soms een profeet en soms twee stenen tafelen met tien geboden. Wat de uitwerking van de snooze knop ook is, God heeft het er nogal druk mee. In dit geval gaat het er om dat het Joodse volk constant gewaarschuwd moet worden, omdat hun unieke relatie met God gevaar loopt”.

Niet helemaal blij met de Joden dus, die Van den Beukel en dus ook niet met Israël:

“Israël is natuurlijk ook gewoon een kindmoordende, genocideplegende, landpikkende en vooral intens gemene natie.” (2012)

Maar op websites voor de Mens die de Christus in zichzelf zoekt, schrijft Van den Beukel ook anno 2012(!) nog zinnen als:

“Wat ik mooi vind aan het boek van Erik en Jaap is hun eerlijkheid over twijfel.”

Nog steeds op zoek naar geestelijk houvast dus, die Quid. Maar waarom blèèrt hij dan op GeenStijl bij elke gelegenheid in het rond dat alle religie gekte is? Met name benadrukt hij dat de islam weliswaar ook mataglap is, maar helemaal niet erger kierewiet dan het christendom. Zou Quid daarom zo’n hekel hebben aan Wilders? Want Wilders haat de islam maar houdt van Israël en de Joods-Christelijk-Verlichte traditie.

Quid heeft nu een video op GeenStijl geplaatst waarop een “gristengekkie” die hij ook als “Jezusdwaas” aanduidt door een ongeveer 12-jarig Marokkaantje gemolesteerd wordt. Dat komt omdat het “gristengekkie” ergens op een Hollands plein kritiek bazuint op de islam en Mohammed. Terecht, want Mohammed = Hitler en islam = nazisme. Dus zó gek is het christengekkie nou ook weer niet. Maar dat Marokkaantje van een jaar of twaalf begint het christengekkie te schoppen. Géén kritiek op islam of Mohammed! Mag niet!

Wordt hier niet zo’n beetje de essentie van agressieve Marokkanen én agressieve islam gedemonstreerd? Ik bedoel: als je ook wereldwijd kijkt en 1400 jaar geschiedenis in aanmerking neemt? Maar ex-Jezus-freak Matthijs van den Beukel duidt de gemolesteerde man aan als “Jezusdwaas” en schrijft nog maar eens op dat alle religie één pot nat is.

“Man, wat verheft religie de mens toch weer. Gristelijke mafketel, die zelfs andere gristengekkies nog wil bekeren tot zijn ultrafundamentalistische waanbeelden, alsook de doorgeslagen Allah Akbar jr die gewoon lekker op moet pleuren in plaats van de Bijbelsukkel lastig te vallen. Maar goed, religie in een notendop: niemand wordt er beter van en het leidt alleen maar tot geweld en conflict.”
[mijn vet]

Nooit een betere illustratie gezien van het begrip “reactionair”.
________________

Dit stuk is doorgeplaatst op E. J. Bron

Advertenties