Ik heb van Bart Schut al meer gezegd dat hij een van de meest stabiele geesten is in het Nederlands taalgebied. Neem nu de extreme geestelijke gezondheid van waaruit hij een recent stuk islambashing van Leon de Winter fileert.

“Het is een tekst vol pijnlijke waarheden en inconsequente nonsens.”

Kijk: zó zet je een tegenstelling neer! Kan het dieper? Kan het wijdser? Dacht het niet! Die “pijnlijke waarheden” geloven we zonder meer, maar we zijn natuurlijk met name benieuwd naar de adstructie van die “inconsequente nonsens”. En inderdaad slaat Bart snoeihard aan het bewijzen.

“De Koran is gebouwd op drie contrasten; man-vrouw, gelovige-ongelovige, meester-slaaf.” O ja, is dat zo? Dan zou je toch wel een paar argumenten daarvoor mogen verwachten en die blijft De Winter schuldig. Geen teksten, geen vindplaatsen, geen studies, niets.”

Als je het kalme penetrerende intellect van een Bart Schut hebt, kan je inderdaad net zo goed beweren dat de koran is gebouwd op de gelijkheid van alle mensen. En als je erover nadenkt: verdomd! Ik daag met Bart Schut iedere Arabist en islamdeskundige uit om die stelling te falsifiëren: de koran is gebouwd op de gelijkheid van alle mensen. Tot die tijd gaan we er voortaan van uit dat de islam voor de gelijkheid van man en vrouw is, tolerant is voor andersgelovigen en vrij is van Uebermenschliche trekjes.

Bescheiden als Bart is, ruimt hij plaats in voor de mogelijkheid dat hij het mis heeft. Waarna hij komt met een voor mij nieuw argument, dat ik voor het gemak maar even aanduid als het hullie-ook-argument, waarvan vooral de falsifiërende kracht opvalt:

“En al was het waar, dan zou dat zeker niet alleen voor de koran gelden. Bijbel en Thora staan vol met deze contrasten, maar om te zeggen dat zij erop zijn “gebouwd”, is natuurlijk flauwekul. Het is niet te ontkennen dat de islam met het zwaard is verspreid, weinig gebieden zijn vrijwillig bekeerd, maar ook dat geldt voor een groot deel van de christelijke wereld, denk aan heel Latijns-Amerika.”

Ik denk inderdaad dat Schut hier een nieuw onderzoeksgebied ontsluit. Onbegrijpelijk! Heeft nog niemand eraan gedacht om de ontwikkelings-geschiedenissen naast elkaar te leggen van de islam en wat ik voor het gemak en provisorisch maar even aanduid als de “Joods-Christelijk-Verlichte traditie”?

Bart Schut, zo heb ik vaker gemerkt, is iemand die de non-conformistische stellingname niet schuwt en zich beweegt op gebieden die door anderen uit het oog worden verloren. Zo heeft hij een speciale belangstelling voor een klein landje in het Midden Oosten dat Israël heet. Schut houdt de Jood Leon de Winter het volgende voor:

“En dan dat tenenkrommende juichverhaaltje over Israel. Ja, vergeleken met de meeste omringende landen, is de Joodse staat absoluut een succesverhaal, maar het kan qua democratie en rechtsstatelijkheid natuurlijk niet tippen aan welk land ook in West-Europa. Daarvoor is de geur van apartheid en bezetting die uit het Heilige Land opstijgt net iets te sterk. Dat de Thora op de “gulden regel” is gebaseerd, wordt overigens elke dag bewezen door de orthodoxe Joden in Mea Shearim… not.”

De bewijsvoering is opnieuw verpletterend. Daaraan kan Leon de Winter een voorbeeld nemen: “geur van apartheid en bezetting”. Persoonlijk werd ik er even stil van. Ik moet eens op zoek gaan naar stukken op het internet over die onderwerpen. Zou het waar wezen? Bezetting en apartheid! Zijn die Joden nu zelf aan discrimineren en bezetten? Zou zo maar kunnen. Er is toch altijd al iets raars geweest met die Joden. Ik bedoel: die vervolgingen door de hele wereldgeschiedenis heen, komen toch niet helemáál uit de lucht vallen? Wat ik ook zéér verontrustend vindt: Bart suggereert hier dat er in dat zogenaamde kleine landje Israël iets heel groots aan de hand is, namelijk “orthodoxe Joden in Mea Shearim” die schijnbaar heel wreed zijn. Want dat bedoelt Bart natuurlijk met “gulden regel” en “not”. Hoe kan het – en dat is het verontrustende – dat de mainstream-media mij niet hebben ingelicht over deze Joodse misdadigheid. Ik heb zelfs nog nooit van “Mea Shearim” gehóórd! Wat wordt hier verzwegen rond die Joden? Ik ben geen complotdenker, maar . . . . . .

Het stuk van Bart Schut bevat nog veel meer dan wat ik hier boven heb besproken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zo langzamerhand moet toegeven dat ik geestelijk niet meer opgewassen ben tegen Schuts verpletterende oordeelskracht. Aan die ene alinea van Schuts tekst heb ik voorlopig weer genoeg.

UPDATE 3-7-1014:

Wie in het bovenstaande ook de links naar mijn andere stukken over Bart Schut heeft aangeklikt en zelfs een beetje heeft gelezen, kan gemerkt hebben dat ik Bart Schut voor een schizofreen houdt die misschien wel een hersentumor heeft. Mijn stukken worden doorgeplaatst op E. J. Bron en daar typeerde een commenter, “Harry”, Bart Schut heel treffend. Ik antwoordde Harry als volgt:

“Bart Schut als dwarrelwind: die houden we erin, Harry! Veel mooier dan schizo. want dat is slechts een scheidslijn in het platte vlak. ‘Dwarrelwind’ is driedimensionaal, gaat alle kanten op en ook nog in rare krullen.
Fantastisch!”

LEES OOK:

Bart Schut: het warhoofd als oprechte antisemiet

De vrijlating door Israël van Palestijnse terroristen en het gezicht van De Nieuwe Jodenhaat (opgedragen aan Bart Schut)

Bart Schut is net zo veelkleurig als De Dagelijkse Standaard zelf

Zou Bart Schut gewoon schizofreen zijn, of heeft hij een tumor die op de hersens drukt?

Van Rossem en het Bart Schut-syndroom bij GeenStijl

________________

Dit stuk is doorgeplaatst op E. J. Bron

