Sylvana de politiek in, maar het kán dus niet dat ze ook maar het geringste benul heeft waarbij ze zich heeft aangesloten

Sylvana de politiek in, maar het kán dus niet dat ze ook maar het geringste benul heeft waarbij ze zich heeft aangesloten

Mooi stuk van Leon de Winter op DDS, waarin hij zich afvraagt – maar dan mooier verwoord dan ik het nu samenvat – of Sylvana Simons, die nu is toegetreden tot de partij DENk, dus die van de Erdoganistas, zich heeft gerealiseerd waar ze nu allemaal vóór is, namelijk vóór de ongelijkheid van de vrouw, voor de functie van de vrouw als kinderwerpster, vóór de democratie als vehikel voor onderwerping aan de islam, vóór een cultuur die veel eerder dan het Westen met slavernij is begonnen en die veel wredere vorm van slavernij tot in de 20ste eeuw heeft gehandhaafd, vóór het ontkennen van de Griekse en Armeense genocides . . . . . . en nog wel wat meer natuurlijk dat De Winter niet noemt, zoals de krachtige aanbeveling een hoofddoek te dragen, dat symbool van aanhankelijkheid aan een nazistisch systeem dat gebaseerd is op vrouwvijandigheid.

UPDATE 13 juni:

Het was me ontgaan, maar Theodor Holman had al op 19 mei een mooi stukkie over Simons onder de titel “Ik wil het niet over Sylvana Simons hebben”:

“Er is een val waarin een columnist niet moet trappen. Dat is dat het nieuws leuker is dan de column die je erover kunt schrijven. Stel dat het nieuws is: ‘Wilders naakt in musical’, dan moet je daar eigenlijk van afblijven, want je kunt met je column nooit over dat nieuws heen.

Amateurcolumnisten maken die fout vaak. Gisteren dacht ik eerst dat het een grap was: ‘Sylvana Simons sluit zich aan bij Denk.’ Maar toen bleek het serieus te zijn. Dat was het moment waarop ik dacht: dit kan ik niet overtreffen, ik moet me beheersen en er niet over schrijven.

Toen zag ik Sylvana Simons bij De Wereld Draait Door. Ze snaterde liflafjes van domheid. Ze vond het bijvoorbeeld begrijpelijk dat Ebru Umar was gearresteerd en veertien dagen landarrest had gekregen omdat ze ‘Fuck you, Erdogan’ had geschreven. En ik dacht alleen maar: beheers je, Holman, beheers je.”

Lees verder in het Parool >>>

_________________

