baudet op piano

Dit filmpje van GeenStijl over de referendum-angst van Mark Rutte begint met een voice over van Thierry Baudet:

“Het referendum van 6 april ging natuurlijk over het Associatieverdrag met Oekraïne. Maar het ging over nog zoveel meer, want daarónder ligt een hele ideologie die gedragen wordt door politiek en media.

Laat ik nou toevallig vandaag, op de dag voor het Engelse Brexit-referendum, het geniale boekje hebben herlezen waarin Baudet die onderliggende ideologie analyseert. Natuurlijk was het Oekraïne-referendum een meesterzet van Baudet, maar zijn analyse in zijn “Pro Europa dus tegen de EU” van de EU als een machine die vanzelf kapot móét lopen verdient veel meer aandacht dan door dat Oekraïne-referendum gegenereerd werd. Want dat kapot lopen gebeurt dan wel onvermijdelijk en automatisch, maar hoe lang dat duurt en hoeveel schade aangericht wordt voor het zover is, kan misschien méér beïnvloed worden dan nu gebeurt.

Baudet (Heemstede 1983) is dus 33 en ik met mijn 70 jaar heb de neiging om dat boekje van 66 pagina’s als een student te gaan zitten uittrekken en the gist of it, de crux én de essentie er alle drie uit te halen. Laten we zeggen dat ik het tot vier of vijf A-viertjes zou kunnen inkoken. Dat ik er dus in zou slagen van dit blik maaltijdsoep een paar bouillonblokjes te maken. Dan zou ik dat op mijn marginale websaitje kunnen zetten. En dan?

Ja, wat dan? Dan sta je weer voor de vraag hoe je de macht van het Orwelliaanse zelfverheffingsneurotenmachtsconglomeraat breekt voor ze het hele continentpuntje Europa hebben ge-Beiroetiseerd. Hoe breek je de macht van de quasi-elites die de media, de politiek, de bureaukratie  en het onderwijs volledig in handen hebben? Anders dan door burgeroorlog, bedoel ik.

UPDATE 24 JUNI 2016:
BREXIT

_______________

