lubach-11-sept-2016

Na het optreden van Arjen Lubach in Zomergasten heb ik oprecht gedacht dat-ie gestoord was. Zonder dollen. Open mond. Geloofde niet wat ik hoorde en zag. Schaamte. Verbijstering. Lubach had een fragment gekozen – ik weet niet precies de context, want ik viel er zappend in – waarin comedians of amateur-kommiediejuns een wedstrijd deden in walgelijke monologen houden. En in de monoloog die ik zag, vertelde de grapjas van dienst over een gezins-orgie waarin bijvoorbeeld de baby een oog werd uitgestoken, papa er vervolgens zijn pik in stak en erin klaar kwam. Zoiets. Ik weet het misschien niet precies meer, want ik was in shock. Arjen vond het een ultiem soort humor. Toen ik er aan toe was om het terug te gaan kijken, was de terugkijktermijn verstreken. Maar de show van afgelopen zondag, die ik vandaag (maandag) pas zag is in zijn geheel geniaal. Kan niet anders zeggen. Ja, je hoort dat wel eens, hè: hoe groter geest hoe groter beest. Maar het kan ook zijn dat de credits vooral moeten gaan naar de creative crew van Lubach en dat hij dus alleen maar de man is die het leuk kan brengen.  

De hele uitzending is fantastisch. Het aitum waardoor Jesse Klaver zelfmoord zou moeten plegen als-ie daar intelligent genoeg voor zou zijn. Het gedeelte over de rechtspraak. Het fragment met de verkiezingsspotjes. De uitsmijter inzake de Paralympics. Het is werkelijk van een fabelachtig niveau. Maar ik was vooral blij met de definitieve belachelijkmaking van Kuzu van DENK, omdat ik hem en zijn club antisemitische nazi’s vind. Het Kuzu-gedeelte begint op 7:10.

(En voor het geval deze aflevering ooit verdwijnt van de VPRO-site: hier is het Kuzu-fragment op Dumpert.)

_______________

