Kijk, gesteld dat ik mijn leven voltooid zou achten en Edith zou de hartstochtelijke wens te kennen geven mijn privé-verpleegster te willen worden, dan zou ik welllicht heroverwegen

Kijk, gesteld dat ik mijn leven voltooid zou achten en Edith zou de hartstochtelijke wens te kennen geven mijn privé-verpleegster te willen worden, dan zou ik wellicht heroverwegen

Dag Martin,

Ik zag Geert even voorbijkomen bij het Staats-journaal zeggende dat hij graag nog even wilde nadenken over die nieuwe “Wet Voltooid Leven”.

Nu ben ik zelf als alleenstaande 70-jarige in de gezegende omstandigheid dat ik langzaam tot de doelgroep begin te behoren en dat scherpt het oordeel: the prospect of being hanged concentrates te mind wonderfully.

Ik ben het deze keer eens met degene met wie ik het nog nooit eens ben geweest: kunstkwast Pechtold.

Jullie heten “Partij voor de Vrijheid” en dat is precies wat hier in het geding is, zoals Pechtold gisteren in die discussie met Gert Jan Segers bij Nieuwsuur zei: de eigen vrije keuze.

Alles staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van de begeleiding van de doodswens van de bejaarde medemens.

Dat kan niet genoeg benadrukt worden.

Dus doe ik dat nog maar een keer: benadrukken: de kwaliteit van de begeleiding en de controle erop zal optimaal moeten zijn.

Met name zal heel goed vastgesteld moeten worden dat de wens uit bejaarde zelf komt en niet geïnduceerd is door druk van de familie.

Maar als een bejaarde-met-voltooid leven te kennen geeft dat één van zijn of haar overwegingen is dat hij of zij de familie niet wil belasten met mantelzorg, dan is dat een legitiem argument, zolang het uit die bejaarde zelf komt.

Als dat allemaal eenmaal zo is, als een oud mens geheel compos mentis is en consequent gedurende een langere periode een doodswens articuleert, moet die gehonoreerd worden.

Het geouwehoer van de Gristenen (Segers) en de Soosjalisten (Roemer) dat we eerst de verpleeghuizen moeten verbeteren en de familie en vrienden en kennissen en buren van de doodswenser moeten heropvoeden tot liefdevollere omheenstaansteunders, is volstrekt bezijden het punt.

Ze zijn allebei, zoals het linkse gristenen oftewel gristelijke linksen betaamt, niet bezig met de realiteit onder ogen te zien, maar die te ontkennen teneinde het fijn in hun eigen hoofd te hebben.

Segers en Roemer moeten vooral hun best blijven doen om die verpleeghuizen en de world-at-large tot één groot bejaarden-paradijs om te toveren.

Dan krijgen we misschien minder bejaarden met een doodswens.

Dat merken we dan vanzelf wel.

Maar voorlopig hebben deze bejaarden te maken met de realiteit zoals die is en juist zij hebben even geen zin nog tien jaar te wachten tot Segers en Roemer de wereld omgetoverd hebben.

Duidelijk?

Graag gedaan!

Zoals altijd geheel de Uwe,

Martien Pennings

