zwarte-piet

Eerst even dit. Gisteravond liep ik door een Amsterdamse straat en zag door de ruit van een shoarma-tent dat Asscher bij De Wereld Deugt Door zat. En ik realiseerde me dat de avond tevoren een andere PvdA-er, Wouter Bos, bij Pauw een hele uitzending lang podium kreeg om zich zorgen te maken over “het populisme”. En toen herinnerde ik me hoe ik op een partij-manifestatie van de PvdA, dik tien jaar geleden, ineens in het gezicht keek van Matthijs van Nieuwkerk. Hij stond in de coulissen te wachten tot hij het podium op moest om een discussie te leiden. En vervolgens realiseerde ik me ineens scherp dat het hele linkse media-conglomeraat uiteráárd bezig is om zoveel mogelijk reclame te maken voor de PvdA teneinde ze weer in het zadel te helpen.

En nu hoor ik van Joost Niemöller dat Asscher bij DWDD had zitten aankondigen dat de  islamitische hoofddoeken en salafistische uitmonsteringen Zwarte Piet uit Amsterdam verdwijnen verdwijnt. Niemöller:

 “Ik vraag me af hoe het toch komt dat ik elke keer weer woedender word als ik merk hoe het establishment een onschuldig kinderfeestje criminaliseert, door het voor ‘racistisch’ te verklaren. Is die Zwarte Piet nu zo’n steunpilaar van de Nederlandse cultuur? Zou ik niet zeggen in eerste instantie. In tweede instantie wel.”

Dat had ik dus ook: ik schreef er wel over, maar vond Zwarte Piet nou niet zo’n verschrikkelijk belangrijk item, terwijl ik me toch terdege bewust was (ben) van het feit dat de hetze tegen Zwarte Piet deel uitmaakt van het wegzetten van de hele Westerse cultuur als koloniaal en racistisch. Het Gloria WekkerDENK-complex, zeg maar. Gloria Wekker die vindt dat alle witten racisten zijn, ook als ze het niet beseffen, omdat ze onbewust eigenlijk toch koloniale slavendrijvers zijn gebleven met minachting voor negers. In dat kader wil DENK alle straatnamen die herinneren aan dat koloniale verleden schrappen. Géén Tromp- of De Ruyter-straat meer!

Maar nu ik Joost Niemöller heb gelezen, ben ik helemaal óm en ervan overtuigd dat Zwarte Piet met hand en tand verdedigd moet worden. Niemöller beschrijft wat Asscher, die ik door die ruit van die shoarmatent bij DWDD zag zitten, daar aan het doen was.

“Vanavond weer minister Asscher. In De Wereld Draait Door, waarin hij uiteraard een open speelveld had. Nadat een onderzoek van de Telegraaf weer eens had aangegeven dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking het criminaliseren van Zwarte Piet ziet als een aanval op het bestaansrecht Nederlander te kunnen zijn, veegde Asscher dat alles van tafel en kwam aanzetten met een fictief kindje in een supermarkt dat ieder jaar weer op zou zien tegen het Sinterklaasfeest. Vanwege dit door Asscher bedachte zielige kindje, moet het sinterklaasfeest gecriminaliseerd worden als iets racistisch, en moeten de Nederlanders tot racist worden verklaard. Het gaat Asscher maar om één ding: ‘wat dat kind voelt in de supermarkt.’ Welk kind?

Wanneer je zo redeneert, zozeer gebaseerd op selectieve verontwaardiging, zozeer op mythen en beelden, en op basis daarvan beleid wilt maken, dan ben je een gevaar voor dit land. Morgen is er een fictief kindje dat aanstoot neemt van de kerstboom. Of een fictief kindje dat er aanstoot aan neemt dat pappa maar één vrouw mag hebben. Of dat pappa het zusje van het lieve kindje niet mag laten besnijden.  Of zijn er zielige kindjes te vinden die aanstoot nemen aan het zingen van het Wilhelmus bij een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal. Wie zo redeneert geeft zichzelf een vrijbrief voor dictatuur. En voor culturele moord, dat wil zeggen voor identiteitsroof.”

Het is wat komisch geformuleerd – “een aanval op het bestaansrecht Nederlander te kunnen zijn” – maar ik krijg inderdaad ook steeds meer de indruk dat ik alles maar moet pikken en intussen alle gevoeligheden moet “respecteren” van culturen die ik van inferieur tot nazistisch vind. Niemöller:

“Toevallig ken ik erg veel mensen die zich gekwetst voelen en bedreigd door de aanwezigheid van zoveel salafistische moslims in het straatbeeld. Ik ken erbij die daar daadwerkelijk aan onderdoor gaan. Ze voelen zich in hun existentie bedreigd. Ze komen in psychische nood. Maar voor die personen zal minister Asscher het nooit opnemen, omdat hij zijn kwaadaardige multiculturele ideologie erdoorheen wil drammen.”

Dat is nog véél te zacht uitgedrukt! “Salafistische moslims in het straatbeeld”, baardapen in soepjurken en met hoogwaterpijpen, is natuurlijk erg, maar wat dachten we van de  “gewone” hoofddoek?  Zoals ik al vele malen in verschillende varianten schreef:

“De Europese straten worden niet alleen symbolisch gekoloniseerd via de hoofddoek. Mensen zoals ik die in een van de oude stadswijken wonen en die de islam zien als de oudste manifestatie van een nazi-mentaliteit, moeten tolereren dat we op straat het symbool van die nazi-mentaliteit honderden keren per dag in het gezicht gewreven krijgen. Dat is nog eens wat anders dan in december drie weken Zwarte Piet.

Blonde meisjes krijgen onderwerpingsles in de moskee

Blonde meisjes krijgen onderwerpingsles in de moskee

Maar nu even het allerbelangrijkste: wat onder al die discussies over Zwarte Piet, “racisme”, de slavernij, de islam en Israël schuil gaat, is niets meer of minder dan een steeds openlijker aanval op de Westerse cultuur. De vraag is of de superieure Westerse cultuur zich zal weten te handhaven of aan zijn eigen superioriteit ten onder zal gaan. “Wij” hebben de wereld gekoloniseerd en “onze” cultuur overal verbreid. Daarbij zijn fouten gemaakt en zware zonden begaan, maar de Westerse cultuur anno 2016 is zowel moreel als technologisch nog steeds superieur. Ik zou willen aanraden om het epos van Harvard-prof Niall Ferguson, de echtgenoot van Ayaan Hirsi Ali, te gaan bekijkluisteren.  De DVD heet “Civilization” en in 6 keer 48 minuten krijg je dan uitgelegd waaróm die Westerse cultuur superieur was en nog steeds is.

Andere landen en culturen hebben wel sommige essentiële kenmerken van de Westerse cultuur overgenomen en “wij” zijn wel behoorlijk aan het inleveren op die kenmerken, maar toch hebben “wij”, volgens Ferguson, nog steeds als enigen het hele pakket van die kenmerken – (hij  noemt ze “killer-aps”) – en dat acht hij de crux van het succes. Het gaat om kapitalisme, concurrentie, pluralisme, wetenschap, technologie, geneeskunde, vrijheid van denken, democratie met rule of law en bezitsrechten en vooral het protestants-christelijke arbeidsethos.

In het cultuur-relativisme ziet Ferguson een groot gevaar en hij haalt Chesterton aan: als mensen van hun geloof vallen, dan gaan ze niet in niks geloven maar in alles. Cultuurrelativisme dus. Ikke zelf zie het grotere gevaar in het doorgeslagen “christelijke” schuldbewustzijn en het narcistisch-hedonistische moralisme van het linkse zelfverheffingsneurotenmachtsconglomeraat: better than thou! Dat linkse moralisme gaat gepaard met die typische D66-naïviteit die meent dat alle andere mensen in de hele wereld eigenlijk net zo beleefd, quasi-redelijk en onnozel zijn als Alexander Pechtold. Terwijl we staan tegenover een genadeloze vijand – de islam – welks aanhangers zijn uitgerust met een mentaliteit gevormd door 1400 jaar hersenspoeling met een door seks en geweld geobsedeerde, achterlijke en totalitaire slavenhalers- en roofmoordenaars-ideologie.

De verbindingen tussen de fascistische leugenorganisatie Black Lives Matter en de islam waren in Amerika al duidelijk, maar nu worden de lijnen ook in Nederland zichtbaar: op 9 november zal in een Joodse synagoge (!) in Amsterdam de Kristallnacht “herdacht” worden middels een toespraak van . . . . . . een “anti-Zionistische” en pro-Palestijnse Zwarte-Piet-activist genaamd Jerry Afriyie. 

Op het Museumplein in Amsterdam houdt Jerry Afriyie, staande voor een

Op het Museumplein in Amsterdam houdt Zwarte-Piet-activist Jerry Afriyie, staande voor een “Palestijnse” vlag, een “anti-Zionistische” toespraak in het kader van “anti-racisme”

 

_____________________

