rijxman-shula-bij-dwdd

Er moet een discussie komen over de vraag: “heeft de media goed meegekeken, heeft de media het zien aankomen?” Aldus Rijxman. Sinds voetbalproleet Louis van Gaal mijn oren pijnigde en mijn maag deed krimpen met zijn “de media heeft” is het mode geworden. Nou ja, dat weet ik soms niet zeker, of het een modegril of gewone domheid is. Wat zegt u? Ja, nee. Bij Van Gaal natuurlijk wel. Bij Rijxman twijfelde ik totdat ze op 7:30 zei je moet je natuurlijk ook beseffen dat Pauw voor een ander publiek is”.

Het gaat, allicht, over de Trump-schok en de mogelijk komende Wilders-schok en of er niet een programma moet komen dat die anderhalf miljoen Wilders-aanhangers niet wegzet als alléén maar racistische Tokkies. Rond minuut 8 gaat de fantasie van Mathhijs even op hol. Dat zégt-ie dus ook: “Mijn fantasie gaat even op hol nu.” Matthijs komt met zijn gedroomde host voor een nieuwe Wilders-Tokkies-Talkshow. Frans Bauer.

bauer-frans

Hij meent het echt. En Rijxman neemt het serieus. Niet Thierry Baudet dus. Of Bert Brussen, die hier poppestront maakt van de dikke poep van Rijxman. Of Ebru Umar. Of Jan Roos. Of Jan Dijkgraaf.

umar-tweet-rijxmandijgraaf-jan

Sta hier even bij stil. In Matthijs van Nieuwkerk komen dus niet het soort namen op die ik hier boven noemde, maar zijn eerst gedachte is aan een dikke volkszanger die vooral geschikt is om de dolle carnavals-kermis-show “Freak-Politiek!” te presenteren. Het dedain is dus écht peilloos.

Ik beveel ook aan vanaf 6:55 te kijkluisteren naar een stukje Pauw, en te letten op dat smerige inquisitie-toontje van ‘m tegenover een volks ouder meisje in die uitzending waarin een paar “lager opgeleiden” zich mochten laten afzeiken door kunstkwast en racist Pechtold.

Nog even een ernstig woord: de mediaas heeft een enorme macht. De mediaas is politiek net zo belangrijk als de politiek, want de mediaas IS politiek. Zoals ik, als Wilders-Tokkie, pleeg te zeggen: in media, academia atque politia* bezet sinds decennia ontspoord links alle susbsidie-niches die ertoe doen. En als we ze er niet gauw uitkrijgen, gaat Nederland ten onder, samen met Europa.

Lees ook “Shula van de NPO bij de NPO over de NPO”.

________________

* “Academia” en “politia” staan in het enkelvoud, maar “media” is meervoud en moet dus strict genomen – het voorzetsel “in” regeert immers de ablativus! – eigenlijk luiden “in mediis” maar dan allitereert het niet. Dus ik neem de vrijheid die prachtuitdrukking van eigen vinding toch zo te gebruiken. “Politia” betekent overigens niet “politie” maar “politiek-annex-burokratie”.

