geenpeil-wilders

Een vriend schrijft mij dat hij mijn enthousiasme voor GeenPeil moeilijk kan begrijpen. Die vriend weet meer dan ik, want hij beweert dat Jan Dijkgraaf en Bart van Rossem-Nijman tot Westerflier de “mensenrechten” als uitgangspunt gaan nemen. “Eigenlijk doet dat voor mij de deur dicht”, schrijft die vriend. Inderdaad: die “mensenrechten” leiden tot veel onterecht gelijkheidsgeouwehoer en claimerij van vermeende rechten. Maar ik heb geen reden om te veronderstellen dat de GeenPeilers dit soort perverse mensenrechterij, dat bijvoorbeeld leidt tot Merkelse welkomstpsychoses, in de praktijk gaan brengen. Integendeel, zo vermoed ik.

“En verder”, zo schrijft die vriend, “zouden ze zich GeenIdee moeten noemen in plaats van GeenPeil”. Maar dat is natuurlijk onzin: het idee is simpelweg om een doorgeefluik te zijn van een democratische internet-stemming. In de praktijk zullen er natuurlijk allerlei valkuilen zijn. Géén valkuil is het gezeur van Jan Roos over “wat doe je als een kwartier voor de stemming een motie veranderd wordt”, want het GeenPeil-kamerlid kan dan heus wel beoordelen wat die wijziging betekent voor de opdracht die hij heeft gekregen inzake deze Belangrijke Motie. Want we hebben het natuurlijk niet over Marginale Moties.

De voornaamste valkuil is: wie voorkomt het massale lid worden van types uit het linkse zelfverheffingsneurotendom? Want dan help je niet de Nieuwe Realisten aan een stem, maar de Oude Struisvogels. En hoe hou je de “rechtse” neo-nazi’s  en de “linkse” AFA-fascisten uit het ledenbestand? Er zou een zekere selectieve werking kunnen uitgaan van een ietwat substantiële jaarlijkse bijdrage, maar wat selecteer je dan eigenlijk? Nou ja: de mensen die écht willen meedoen, maar dan weet je nog niet veel over hun “grondhouding”.

Er zal, hoe dan ook, een manier gevonden moeten worden om die selectie toe te passen en ik zie geen andere mogelijkheid dan het produceren van iets van een Realistisch Rij Uitgangspunten. Het beste lijkt mij om het probleem eens voor te leggen aan de reaguurders van GeenStijl.

En je kan natuurlijk daarnaast een denktankje bij elkaar roepen van mensen die dat wel eens meer gedaan hebben: denken. Maar iets van een programmatische richting die invloed van Linkse Kutmeningen op voorhand uitsluit, moet er komen. Misschien kunnen de GeenPeilers eens vragen of sociaal-humanist “Victor Onrust” van het weblog “Harde Woorden” nog ideeën heeft.

Oh ja: ik ben zojuist lid geworden door te raden wat er in die vakjes moet staan, maar ik stem in maart 2017 op Martin Bosma van de PVV.

harde-woorden-leader-weblog

_____________

