Nergens een foto te vinden van de met silverpaint bestreken schepen met de roze masten van de Rotterdamse Lloyd

Nergens een KLEUREN-foto te vinden van de met silverpaint bestreken schepen met de roze masten van de Rotterdamse Lloyd. Dit is trouwens de “Slamat”.

Ik weet nog waar ik in november 1963 was toen ik hoorde dat Kennedy was vermoord. Ik stond achter het roer op de brug van een machtig zilverkleurig zeeschip met roze masten dat toebehoorde aan de Rotterdamse Lloyd en dat “Slamat” heette. Ik luisterde naar de ankerketting die ratelend omhoog kwam en keek uit over een zwart spiegelglad wateroppervlak. Het was op de Filipijnen rond 4 uur in de nacht. In de nabije verte verrees een muur van groen waarachter ik een oerwoud vermoedde. Totdat . . . . . . . ik ergens in 2013 een Filipino tegenkwam die in dat ankerplaatsje – Bugo geheten – achter die groene muur was opgegroeid. Hoeveel toeval is er mogelijk in een leven? Die muur van groen, zei hij, was maar een paar meter dik en daarachter lagen allemaal ananaskwekerijen. Dat kan wel kloppen, want ik herinner me de dozen met blikjes ananas-sap die we in onze scheeps-hutten hadden. En toen stormde de kapitein de brug op en riep: “Kennedy is vermoord!”

Enfin, ik stond op een cross-trainer in de Fit4Free in de Valkenburgerstraat in Amsterdam. Het was zondagmorgen 8 januari 2017 rond 10:30 en op het tv-scherm vóór mij werd een programma van National Geographic vertoond. En in dat programma  werd echt en ongelogen de volgende zin uitgesproken dan wel tekstueel in beeld gebracht, en misschien wel beide:

“Het is jaren geleden dat iemand de woorden ‘klimaat’ en ‘verandering in één zin durfde uit te spreken . . . . . . . .”

slamat-in-kleur

Toch gevonden: de “Slamat” in kleur, maar wel een minimodelletje op een houten standaard

