jahjah-tweet-rsistance

Deze tweet stuurde Abou Jahjah, Bezige-Bij-auteur en columnist van de Vlaamse “Standaard”, de wereld in. Bedenk dat, in tegenstelling tot wat er al dik 40 jaar constant in de mainstream-media wordt beweerd, Samaria-Judea géén bezet gebied is.

Zentgraaff van GeenStijl: “Kom, Sunny Bergman, geef die man een docu. Kom, Bezige Bey, nog een boek. Kom, VN, nog een vergoelijkend interview! Als jullie dat vaak genoeg blijven doen valt het vast niet meer zo op dat meneer van vreugde staat te dansen op jodenlijken.”

UPDATE:

Gut toch nog een rest fatsoen bij “De Standaard”. Nu de Bezige Bij nog. En misschien kunnen de andere collaborende media nu ook ophouden hem een podium te verschaffen.

Zie NOS-website: “Krant ontslaat Abou Jahjah na verdedigen aanslag Jeruzalem”

“Volgens De Standaard plaatst Abou Jahjah zich met zijn uitspraken buiten de grenzen van het debat dat de krant op zijn eigen platformen wil voeren. ‘Aan het brede debat zijn grenzen, en die liggen voor ons bij het ondersteunen van geweld zonder onderscheid’, schrijft hoofdredacteur Karel Verhoeven.  ( . . .) Dyab Abou Jahjah heeft via de sociale media op zijn gedwongen vertrek gereageerd: ‘Ik werd net ontslagen door De Standaard omdat ik voor gerechtigheid stond en voor het recht van onderdrukte mensen om de bezetting te weerstaan. Dank u voor de herinnering aan de wijze waarop deze wereld hypocriet is.’ “

UPDATE:

Misschien toch maar eens een deel citeren van wat Fons Duchateau van de Nieuwe Vlaamse Alliantie en “schepen voor Inburgering en Integratie in Antwerpen” op 19 april 2016 over Jahjah schreef.

Het discours van Abou Jahjah is beledigend voor de Vlaming, allochtoon én autochtoon. Dat mag. We zijn wel wat gewoon. Maar – en ik hoop dat meer mensen binnen en buiten de moslimgemeenschap dit nu eens gaan uitspreken – zijn stellingen zijn ronduit schadelijk voor het integratiedebat. Laat het me alvast voor mezelf als Vlaming en politicus duidelijk stellen: Racisme is niet de oorzaak voor de schooluitstroom zonder diploma bij moslimjongens. Racisme is niet de reden waarom diezelfde jongeren geen werk vinden. Racisme is zeker niet de reden waarom jongeren achter hun computerscherm zich bekeren tot een massamoordende ideologie. En zo kan ik wel even doorgaan.

Racisme is laakbaar en terecht strafbaar. Maar wie racisme als oorzaak voor deze problemen aanwijst en de problemen binnen de eigen gemeenschap verdoezelt, is een deel van het probleem. Niet van de oplossing. Wie rellen met jongeren in Molenbeek verklaart door het te hebben over ‘pestende politie’ en ‘de neiging van jongeren om een beetje rebels te zijn’, is deel van het probleem. Niet van de oplossing. Iemand die zich burgerrechtenactivist noemt en het niet heeft over de positie van de vrouw in bepaalde strekkingen binnen de islam, maar wel over Zwarte Piet, is een deel van het probleem. Niet van de oplossing. Niet de allochtone politici die hij zo graag verwijten maakt, maar Dyab Abou Jahjah is de alibi Ali. Het alibi om alles wat fout gaat in andermans schoenen te schuiven.

Ik begrijp dat het in linkse kringen een prettige tijdsbesteding is om zich door ‘de man van De Standaard’ te laten geselen met het fetisj dat hij van racisme heeft gemaakt. De man die het naar eigen zeggen een ‘catastrofe’ zou vinden om homoseksuele kinderen te hebben en het onbetamelijk vindt wanneer iemand hem zou verplichten om dat te aanvaarden, mag zijn simplisme zelfs kritiekloos combineren met een ‘mini-burgerrechtenbeweging’, een krantencolumn en een boekcontract [bij de Amsterdamse verzetsuitgeverij De Bezige Bij]. Abou Jahjah heeft van de handel in racisme en scheldpartijen, zijn eigen kleine KMO gemaakt. ( . . .)

Steeds vaker doet Jahjah me denken aan de Palestijnse salon-verzetsheld uit Monty Python’s ‘Life of Brian’ die, voor hij tot zijn fundamentele kritiek komt, eerst een waslijst moet afdreunen van wat de Romeinen wél voor hem gedaan hebben:

‘All right… all right… but apart from better sanitation and medicine and education and irrigation and public health and roads and a freshwater system and baths and public order. . . what have the Romans done for us?’.

______________

Advertenties