Ik ben lid van het eerste uur en had eigenlijk zaterdag naar het Eerste Partijcongres van het Forum voor Democratie zullen gaan. Eerst in de morgen naar de sportschool en dan tegen tweeën naar het om tien uur begonnen congres om even de sfeer te proeven. Het is tenslotte op 20 minuten fietsen van mijn huis, inclusief het pontje over het IJ. Maar ja, er begon natte sneeuw te vallen die als een brei bleef liggen en ik heb geen auto en het was koud. Dus ik dacht dat ze het zonder mij ook wel zouden redden. En dat bleek inderdaad glorieus het geval te zijn. Ik heb nog geen mail ontvangen over de ingediende amendementen op het partijprogramma en hoe het nou verder gaat, maar vooral de congres-toespraak van Theo Hiddema blijkt van een overrompelende charme en geestigheid. Baudet is in zijn speech bewogen en ernstig, graaft historisch diep, trekt grote actuele lijnen en is zich sterk bewust van zijn Epochemachende rol. Ik zet Hiddema voor de gelegenheid op één en Baudet op twee.

______________

