Lian Priemus

Lian Priemus

Lian Priemus spant zich in voor vluchtelingen in Amsterdam-Oost, maar heeft inmiddels begrip voor PVV-stemmers. Ze deelt hun analyse, niet hun oplossing, zegt ze.

“Ik ben door de omgang met asielzoekers rechtser geworden.” Het zijn opmerkelijke woorden uit de mond van Lian Priemus (50), bekend voorvechtster voor kleinschalige opvang van asielzoekers in Amsterdam-Oost.

En ze gaat nog verder: “Ik begrijp de PVV-kiezer. Mensen die zeggen dat het allemaal wel goed komt met de vluchtelingen, hebben gewoon ongelijk. Integratie gaat niet vanzelf. Ik zit er met m’n neus bovenop en het gaat nog moeizamer dan ik dacht.”

Toen in de nazomer 2015 een groep asielzoekers strandde op het Amsterdamse Centraal Station, trok tv-maakster Priemus spontaan met een pannetje soep naar het perron. ( . . .) Nu, een jaar later, wonen deze Syriërs in sociale huurwoningen over de hele stad verspreid. De meesten hebben inmiddels hun familieleden laten overkomen. Op de vraag hoe het nu met hen gaat, antwoordt Priemus: “Ik maak me daar wel zorgen over, het gaat met sommigen slecht als het over integratie gaat.”

Lees verder in Trouw >>>>

_________

