Saskia Dekkers

Ik ben zó trots dat Saskie Dekkers een pied á terre heeft vlak bij mij in de straat. D’r paarsbruinige Peugeot 3008 – vroeger had ze een Mini-Cooper –  staat weer voor de deur. Af en toe zie ik haar wel eens en dan verzuim ik nooit om enthousiast te groeten – “Háá Saskia!” – ook als ze ietsje verder weg is, bijvoorbeeld aan de overkant van de straat. Want ik ben helemaal niet van het net doen of je de beroemdheden niet opmerkt.

Saskia heeft altijd al een touch van realisme in haar reportages gehad, waardoor ze zich onderscheidt van de toon die bij Nieuwsuur overheerst: de links-regressieve gelul-toon. Deze morgen bij het scannen van Nieuwsuur zie ik dat ze deze keer wel een zeer bijzonder realistische reportage heeft gemaakt, die door Twan Huys – kijkluister vanaf 11:30 – aldus wordt ingeleid:

“Over acht dagen stemmen de Fransen in de eerste ronde van de presidentsverkiezingen. Welke president het ook wordt, hij of zij krijgt te maken met de groeiende problemen in de Franse voorsteden. Naast hoge werkloosheid en segregatie krijgt de fundamentalistische islam daar steeds meer greep op de moslimgemeenschap.”  

Je mag niet concluderen natuurlijk dat ze bij Nieuwsuur wakker zijn geworden, want alleen Saskia Dekkers is wakker, maar toch. Er moet alleen nog één stapje gezet worden, ook door Saskia in deze reportage over de radicalisering in de banlieue Trappes bij Parijs: vaststellen dat het niet primair ligt aan de werkloosheid maar primair aan de islam. Oh ja, voor ik het vergeet: voor dat niet-primaire verschijnsel waarschuwde ik al in 1993 (!!!), zeggende

“( . . .) dat zich in onze postindustriële maatschappij een schaarbeweging voordoet: het soort werk dat verse immigranten in steeds grotere mate nodig hebben, komt steeds minder beschikbaar. In die omstandigheden is tegen de tegenwoordige instroom – conservatief geschat 60.000 per jaar – en aanwas van immigranten geen enkel voorkeursbeleid of banenscheppingsplan opgewassen. Een simpel feit dat door de cijfers jaar na jaar bevestigd wordt.”

En als je daar dan de getto-isering bijvoegt waardoor allemaal werkloze jonge mannen bijeenklitten die een agressieve en totalitaire “godsdienst” belijden die geheel dóór en vóór psychopaten schijnt uitgevonden, dan vráág je om problemen. Daarvoor waarschuw niet alleen ik al zo’n dikke 20 jaar.

Instant Update: ook GeenStijl is de reportage van Saskia opgevallen:
SCHOK! Islamofobie bij NPO-vlaggenschip Nieuwsuur

________________

