Ik heb vroeger zéér kritisch over Montasser AlDe’emeh geschreven en ik heb ‘m vervolgens ook eerherstel gegeven. Nu heeft hij een interview in de Vlaamse krant “De Morgen” dat . . . . . eh . . . . . nou, ik had het zelf nauwelijks beter kunnen doen. Is er ultiemere lof mogelijk? Als deze man niet zwaar bewaakt wordt, zo’n beetje als Geert Wilders, kunnen ze hem binnenkort van de straat rapen.

Twee citaten om de lust tot lezen te wekken:

“De Arabieren dwingen duizenden Marokkaanse vrouwen in de prostitutie. In Libanon komen Syrische vluchtelingen in de prostitutie terecht. Hier krijgen vluchtelingen een leefloon en een huis, en mogen hun kinderen naar school gaan. De Arabische landen hebben al meer Palestijnen gedood dan Israël. Waarom zit Abou Jahjah hier dan te klagen? Als hij hier niet tevreden is, waarom gaat hij dan niet terug naar Libanon? Dat is een prachtig land, met mooie bergen. Hij kan er in vluchtelingenkampen gaan werken.”

“Onze moskeeën zijn broeihaarden van vervreemding. Dat neem ik de imams en de islamleerkrachten kwalijk: er zitten kinderen in onze scholen die denken dat Mieke en Sofie, die naast hen in de klas zitten, naar de hel gaan omdat ze geen moslim zijn. ( . . .) Dat denken ze echt. Die kinderen kunnen soms niet slapen van de angst en de onzekerheid. En ook hun ouders stellen hen niet gerust. Thuis horen die kinderen alleen maar over God – altijd maar God, God, God. En in de wereld staat de mens centraal. Zo geraken kinderen in de knoop.”

Enfin: ga maar eens deze very-long-read lezen!

En nou is het verdomme ineens achter de betaalmuur verdwenen! Tot een uur of tien op deze zaterdagmorgen nog in zijn geheel te lezen geweest! Dus dan doen we het maar zo:

“Ik heb Nieuwjaar gevierd in Irak”. Ik was op bezoek bij de Koerdische peshmerga, die vechten tegen IS. Vanuit mijn tent langs de frontlinie kon ik de IS-vlaggen bijna zien wapperen. De soldaten bij wie ik verbleef, hebben het mij nog eens gezegd: IS is tot alles in staat, tot álles. Dat ze bij die aanslag in Manchester kinderen als doelwit hebben gekozen, verbaast mij totaal niet. Ze willen zo veel mogelijk angst, pijn, ellende en polarisering veroorzaken. Ik vraag mij nu al af wat hun volgende stap wordt. Een aanslag plegen met gif of chemische wapens? Die kans is reëel.”

“Wij onderschatten IS nog altijd. Sommige mensen denken dat het een bende amateurs zijn. En het klopt natuurlijk dat de geradicaliseerde jongeren worden gebruikt als kanonnenvlees. Maar er zitten ook mensen bij die nog in het leger van Saddam Hoessein hebben gediend, mensen met kennis en ervaring.”

“U denkt toch niet dat die jongen van 22 [in Manchster] alleen heeft gehandeld? Onmogelijk. Hij heeft wellicht instructies gekregen uit gebieden waar IS-strijders actief zijn. Zo’n aanslag is grondig voorbereid en gepland. Dat wil niet zeggen dat IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi zelf op de hoogte is.”

“Daarom is het zo gevaarlijk: de instructies voor een aanslag kunnen van overal komen. Uit Libië, Jemen, Egypte, Irak, Syrië, Afghanistan – de Belgische IS-strijders zouden bijvoorbeeld jongens bij ons kunnen aanzetten tot een aanslag.”

“Ook als wij stoppen met bombarderen, zullen ze aanslagen blijven plegen. Ze doen dat niet om slachtoffers van bombardementen te wreken, want ze doden zélf veel moslims in het Midden-Oosten. In steden als Tikrit en Fallujah heeft IS het leven van de soennieten kapotgemaakt, en van die steden hebben ze puinhopen gemaakt. Dus nee, we mogen geen link leggen tussen onze bombardementen ginder en hun aanslagen hier.”

“IS heeft een duidelijk project. Dat de integratie van moslims in het Westen volledig mislukt. Dat de sfeer verhardt, dat moslims zich hier niet meer welkom voelen. Stel u voor dat ze nog meer aanslagen plegen op kinderen: dan zal de moslimhaat enorm toenemen. Daar rekent IS op. Zodat alle moslims naar het Midden-Oosten trekken en zij daar hun kalifaat kunnen uitbouwen.”

“Wie naar Syrië vertrekt, maakt een keuze en hoeft wat mij betreft niet meer terug te komen. We mogen de maatschappij niet in gevaar brengen omwille van misplaatste empathie.”

“We hebben het ook te ver laten komen. Volgens mij had de internationale gemeenschap IS in het Midden-Oosten veel sneller moeten vernietigen door meteen grondtroepen te sturen, voor ze zo groot werden. Er zijn zelfs veiligheidsexperts die vinden dat we hen nu maar beter in een klein gebied moeten isoleren, waar ze in hun zogenaamd kalifaat kunnen leven. Want als we de organisatie daar nu helemaal platgooien, trekken die strijders allemaal terug naar hun respectieve landen, om daar chaos te creëren.”

“In het begin zijn er jongeren teruggekeerd omdat ze teleurgesteld waren. Maar iedereen die nu nog daar [in Syrië] verblijft, is een gevaar voor onze samenleving. Zelfs als zo iemand zégt dat hij tot inkeer is gekomen, kunnen we die niet meer geloven. Ik zei dat al voor de aanslagen in Parijs: wie vertrekt, maakt een keuze en hoeft wat mij betreft niet meer terug te komen. We mogen de maatschappij niet in gevaar brengen omwille van misplaatste empathie.”

“Hypocrisie is de norm in de moslimgemeenschap. Meisjes die braaf bidden en de hoofddoek dragen, maar achter de rug van hun ouders alles doen wat ze niet mogen. Jongens die homo zijn maar daar niet over durven te praten. Jongeren die niet met hun liefje bij hun ouders op bezoek kunnen. Allemaal heel nefast. Als kinderen eerlijk mochten zijn, gewoon zichzelf mochten zijn, zouden ze veel minder vatbaar zijn voor radicalisering. Dat heb ik vooral bij meisjes gezien: sommigen zijn uit rebellie naar Syrië getrokken.”

“Maar dat is nu net het probleem: hier in Molenbeek leven zulke meisjes ook in een soort gevangenis. Ze mogen bijvoorbeeld niet alleen gaan winkelen, maar alleen met de mama of de broer. In Syrië kunnen ze seks hebben met een jongen die zij zelf hebben uitgekozen. Ik ken er die daarom een jihadstrijder naar Syrië zijn gevolgd.”

“Angst is een belangrijke factor. Daarom heb ik onlangs in Knack een verhaal gebracht over de manier waarop moslimkinderen bang worden gemaakt door imams, ouders en leerkrachten. Ze zijn bang om in hun graf gemarteld te worden. En als je daar bang voor bent, ben je vatbaar voor iemand die zegt dat martelaars zonder bestraffing meteen naar de hemel gaan. Mensen vragen zich soms af hoe het mogelijk is dat jongens die ooit nog naar de discotheek gingen, zich een paar maanden later kunnen opblazen. Maar ik heb de denkwijze van zelfmoordterroristen geanalyseerd: ze willen verlossing.”

“Je hebt geen geld, je steelt en je dealt drugs, je hebt al eens in de cel gezeten, je wordt voortdurend lastiggevallen door de politie, je hebt geen vooruitzichten en je bent bang om naar de hel te gaan. In die situatie is het heel verleidelijk om voor een radicaal religieus discours te vallen. Over de martelaar wordt gezegd dat zijn eerste druppel bloed al zijn zonden zal uitwissen. Dat is krachtig. En het vertrekt van een geloof in de hel.”

“Die jongens geloven dat echt. [Dat ze naar de hemel gaan en daar 72 maagden ter beschikking krijgen]. Anders doe je zoiets niet. Wij onderschatten de rol van die ideologie bij de aanslagen. Wij denken dat socio-economische factoren belangrijk zijn. Maar als je arm bent, sluit je je toch niet aan bij IS in Syrië? Als je arm bent, ga je toch geen aanslag plegen?”

“En los van radicalisering moet de overheid iets doen aan kansarmoede; kinderen in onze samenleving moeten het goed hebben. Maar de opvoeding speelt ook een rol: onwetendheid is de norm in de moslimgemeenschap. Dat klinkt hard, maar veel Marokkaanse Belgen geven mij gelijk als ik dat zeg.”

“( . . .) mensen die vinden dat vooral de blanke Vlaming een racist is, zijn intellectueel oneerlijk. Racisme bestaat overal in de wereld. Ga maar eens kijken hoe Marokkanen omgaan met vluchtelingen uit zwart Afrika, bijvoorbeeld. Natuurlijk bestaat hier ook racisme, maar er is een verschil tussen racistisch behandeld worden en het gevoel hebben dat je racistisch wordt behandeld.”

“En toch zou het goed zijn als mensen zoals Dyab Abou Jahjah eens naar beide kanten zouden kijken. Want dat doen ze niet. In Libanon, waar Abou Jahjah vandaan komt, mogen Palestijnen tientallen beroepen niet uitoefenen. En Abou Jahjah weet dat. Vraag hem eens waar het meeste werk is aan mensenrechten en vrouwenrechten? Hier of in het Midden-Oosten? Hier worden moslimvrouwen niet kapotgemaakt, dat doen de moslims in het Midden-Oosten zelf.”

“De Arabieren dwingen duizenden Marokkaanse vrouwen in de prostitutie. In Libanon komen Syrische vluchtelingen in de prostitutie terecht. Hier krijgen vluchtelingen een leefloon en een huis, en mogen hun kinderen naar school gaan. De Arabische landen hebben al meer Palestijnen gedood dan Israël. Waarom zit Abou Jahjah hier dan te klagen? Als hij hier niet tevreden is, waarom gaat hij dan niet terug naar Libanon? Dat is een prachtig land, met mooie bergen. Hij kan er in vluchtelingenkampen gaan werken.”

“Ik meen dat oprecht. Als iemand hier niet gelukkig is, moet hij elders het geluk zoeken. Ik wens iedereen het geluk toe. Toen mijn broer naar België kwam, had hij na een week al een job. Goed betaald, in het slachthuis van Anderlecht. Wie wil werken, komt aan de bak. Dat mag ook eens gezegd worden. Door altijd maar excuses te zoeken en ‘discriminatie!’ te roepen, verzwak je jezelf. Als je vecht voor wat je waard bent, krijg je het respect van de Vlamingen.”

“Ik leer hen [kinderen op scholen] kritisch denken. Met de socratische methode: ik stel hen vragen en daag hen uit om alles ter discussie te stellen. Zo leer ik hen kritisch omgaan met de islamitische teksten, bijvoorbeeld. Ik leg uit dat ze niet bang hoeven te zijn voor de bestraffing in het graf, dat het godsbeeld van veel religieuzen onmogelijk kan kloppen. Ik leer hen geen islam, ik ben geen islamleraar, ik praat met hen over alles. Over religie, maar ook over liefde en seks, over homoseksualiteit, over pesten, enzovoort.”

“Als ik hoor wat sommige huichelaars allemaal vertellen in de moskee, over de hel en de bestraffing in het graf en de komst van de antichrist, dan ben ik blij dat de meesten geen Nederlands spreken. Onze moskeeën zijn broeihaarden van vervreemding. Dat neem ik de imams en de islamleerkrachten kwalijk: er zitten kinderen in onze scholen die denken dat Mieke en Sofie, die naast hen in de klas zitten, naar de hel gaan omdat ze geen moslim zijn.”

“Dat denken ze echt. Die kinderen kunnen soms niet slapen van de angst en de onzekerheid. En ook hun ouders stellen hen niet gerust. Thuis horen die kinderen alleen maar over God – altijd maar God, God, God. En in de wereld staat de mens centraal. Zo geraken kinderen in de knoop. Ik heb voorgesteld om ook vormingen voor ouders te organiseren. Ik probeer dat nu al te doen, ik ga bij het begin van de ramadan op huisbezoek, om ouders te zeggen dat ze hun kinderen niet moeten dwingen om te vasten. En er is een grote bereidheid om te luisteren.”

“Een veel groter probleem [dan sympathie voor ISIS] is de sympathie voor Al-Qaeda, dat we een beetje dreigen te vergeten. Die organisatie geniet heel veel steun bij moslims in België. Ze zien Osama bin Laden nog altijd graag, omdat hij vocht tegen de Russen en dan tegen de Amerikanen. Na de aanslagen van 11 september 2001 hebben veel moslims gejuicht. Voor mij was dat het begin van een zoektocht. Ik was de enige moslim in de klas en werd daarop aangesproken door de leraar. Omdat ik geen antwoorden had, ben ik die gaan zoeken.”

“Zij hebben [Al-Qaeda] dezelfde ideologische basis, het jihadistisch salafisme. In Syrië werken we samen met de Syrische rebellen tegen Bashar al-Assad. Dat vinden heel wat Europese moslims goed.”

“Bij Jabhat-al-Nusra, dat aan Al-Qaeda gelieerd was in Syrië, zitten ook nog altijd Belgen. Wat ik verwacht, is in feite een totale escalatie van de situatie in het Midden-Oosten, en dan de weerslag daarvan bij ons in Europa. Ik ben geen fan van Donald Trump, maar ik begreep heel goed waarom hij een inreisverbod voor moslims uit bepaalde landen wilde.”

“Het Midden-Oosten ligt vol failed states: de kans dat een strijder uit Libië zich voordoet als een vluchteling, is groot. We mogen niet naïef zijn. In België wonen supporters van IS, van Al-Qaeda, van Erdogan, sympathisanten van de Koerdische PKK, Gülenisten, noem maar op. Is dat gezond? Nee. Mensen moeten leren dat ze zich moeten aanpassen aan deze samenleving, zonder conflicten te importeren. Want ik hou mijn hart vast: ik denk dat de jihadisten Israël zullen aanvallen. En wat zal er dan gebeuren in de straten van Brussel?” [mijn blauwe vet, want dat is iets wat ik ook al jaren beweer]

“[We moeten escalatie voorkomen] Door in te zetten op integratie, op burgerschap, kan men de impact van de escalatie ginder verminderen. Politici moeten ophouden met slogans te verkopen, en moslims moeten stoppen met die dubbele agenda. Ze leven hier fysiek, maar spiritueel leven ze in een andere wereld. U kunt voor de meeste moslims geen broeder zijn, omdat u zelf geen moslim bent, begrijpt u? U gaat volgens hen naar de hel. Dat moet stoppen. Mensen die in België wonen, moeten leren zich als Belg te zien.”

“Ik kan u verzekeren dat sommige moslims Tom Van Grieken van Vlaams Belang liever zien dan mij. Maar ik blijf bij die uitspraak. Wat bedoelde ik daarmee? Dat integratie verschillende vormen kent. Veel moslims hebben een snackbar geopend. Dat is goed, ik hou van ondernemers, die dragen bij aan onze welvaart, en daar ben ik hen dankbaar voor. Maar het leven is meer dan kebab verkopen. Moslims moeten zich ook cultureel integreren, door bijvoorbeeld hard te studeren. Als ik hoor dat universiteiten halal willen aanbieden…”

“Halal aan de universiteit: wat is dat voor onnozelheid? Ik vind dat verschrikkelijk. Alsof iemand gaat studeren omdat hij halal kan eten aan de universiteit. Als je daarvoor gaat, blijf dan maar beter thuis. Je gaat naar de universiteit omdat je jezelf wilt verbeteren.”

“Ja, maar toch vind ik die halal maaltijden belachelijk. Alsof er niet genoeg snackbars en restaurants zijn waar je halal kunt eten. Ik ben niet tegen halal, maar het is verkeerd om op die manier jongeren aan te trekken. Zeker in het huidige klimaat. Want zo zeg je tegen de modale Vlaming dat allochtonen niet studeren omdat ze geen halal kunnen eten in de universiteitsrestaurants. Dat mag niet de perceptie zijn.”
__________

Advertenties