(Door Uri van As)

Er stond vandaag een meet-up meisje aan mijn deur die opgewekt met haar collectebus schudde. Of ik iets zou willen doneren aan het Rode Kruis. Nou nee, ik geef nooit iets aan het Rode Kruis hield ik haar voor. Ze bevroor en zocht met open mond naar woorden.

Het Rode Kruis is immers een heilig instituut. En tegen een Rode Kruis-engel zegt niemand nee. Ik wel, en ik zal alle engelen en deugdonoren onder u uitleggen waarom.

Tweede Wereldoorlog
Na de dood van oprichter Henri Dunant – door Theodor Herzl betiteld als de eerste christelijke zionist – is het Rode Kruis veranderd in een organisatie doortrokken van oud-Europese Jodenhaat en moderne anti-Israël sentimenten. In de Tweede Wereldoorlog koos het Rode Kruis-bestuur voor collaboratie met de Duitse bezetter. Joodse medewerkers werden ontslagen, Joodse vrijwilligers aan de kant gezet en Joodse bloeddonoren uit de bloedtransfusiediensten geschrapt. Joodse oorlogsslachtoffers kregen geen hulp. Niet in Nederland, niet in Europa noch in de concentratiekampen.

Oostfront
Alleen niet-Joden ontvingen voedselpakketten, bijstand en medische zorg. Rode Kruis-medewerkers bezochten Auschwitz, Theresienstadt en Buchenwald zonder de Joodse gevangen bij te staan of anderszins te helpen. Het Rode Kruis was op de hoogte van hun lot. Het wist van de gaskamers en . . . . . . lees verder op OpinieZ >>>

__________________

