Voltooid leven, euthanasie, zelfmoord: ik heb het allemaal piekfijn uitgelegd onder de de titel: “Het egoïstische en dwaze verzet van Sietske Bergsma en Amanda Kluveld tegen de ‘Wet Voltooid Leven’ van Pia Dijkstra”. Weinig weerwoord op gekregen, behalve van Bernadette de Wit die vond dat er inmiddels genoeg middelen en mogelijkheden op de illegale en semi-illegale markt zijn om zonder steun van de overheid dood te gaan. Ik vind het echter beter dat de overheid daarover een definitief standpunt inneemt en daartoe dient de discussie. Dat definitieve standpunt moet wat mij betreft zijn: huisarts en deskundigen verstrekken na een zorgvuldige procedure al dan niet de middelen.

Op vrijdag 27 oktober was er een discussie over deze kwestie in Nieuwsuur naar aanleiding van de zelfmoordmachine van Philip Nitschke.

De reportage begint op 17:40 en de discussie op 26:00. Kees van der Staaij (Gods wil kenner) en Els van Wijngaarden (onderzoeker voltooid leven) praten met Baron Eelco Bosch van Rosenthal.

Ik kan er kort over zijn.

Van der Staaij wil mij vertellen hoe waardevol mijn leven is, terwijl ik dat graag zelf wil uitmaken.

Van Wijngaarden benadrukt alsmaar dat het allemaal makkelijk lijkt om die middelen tot je beschikking te hebben, maar dat het toch maar mooi flink “keuze-stress” oplevert als d’r vóór staat. Ja, dat heb je ook als je op een dak of voor een aanstormende trein staat. En als je illegale zachtere middelen hebt verkregen zoals die machine van Nitschke of het poeder van “Cooperatie Laatste Wil”, dan blijft die “keuze-stress”. Maar hoezo is dat een argument om die zachtere middelen niet ter beschikking te stellen onder deskundige begeleiding liefst, dus verstrekt door de overheid, zodat je niet in eenzaamheid op eigen houtje . . . . . .

Ja, ik weet het wel: mevrouw Van Wijngaarden is bang dat de drempel met al die zachte middelen te laag wordt. Maar dat kan je nou juist voorkomen door de overheid een toeziende taak te geven. Dan moet je natuurlijk weer niet, zoals Bernadette de Wit, Sietske Bergsma en Amanda Kluveld geloven dat die begeleidende euthanasie-deskundigen een kartel van demonisch genietende naar-de-andere-wereld-helpers gaat vormen.

LEES OOK:

(14-10-2016) Open mail aan Martin Bosma over de “Wet Voltooid leven”

(27-10-2016) Fleur Agema (PVV) wil ongewenste intimiteiten met doodswens-bejaarden

 (30-09-2017) Het egoïstische en dwaze verzet van Sietske Bergsma en Amanda Kluveld tegen de “Wet Voltooid Leven” van Pia Dijkstra

__________________

