Nee, op een vrij korte recente terugval na ben al 20 jaar niet meer depressief. Maar ik betrek het toch maar weer even op mezelf. Dat praat makkelijker.

In EenVandaag gaat het over de levenseinde-kliniek en de gevreesde ”glijdende schaal” als mensen op grond van psychische problemen een doodswens hebben die dan bij een gering percentage van die mensen gehonoreerd wordt. U moet zelf maar eens gaan kijkluisteren naar de vele zwaarwichtige deskundologen die zéér verontrust zijn en wensen te beslissen of ik een zachte dood mag hebben of dat ik de zwarte markt op moet om onbegeleid mezelf de dood in te prutsen. En de trein en het hoge gebouw staan natuurlijk ook altijd ter beschikking. Ik heb er inmiddels het nodige over gezegd. Nu vraag ik alleen aandacht voor een uitspraak van psychiater Frank Koerselman op 7:25:

“Dokters, psychiaters, verkopen geen geluk. Dat is hun handel niet. Dat is een misverstand. Zware levens moeten ook geleefd kunnen worden. En daar zijn we voor, om te helpen zware levens te leven.”

Dat mag jij vinden, Koerselman, maar dan moet je niet tegelijk ook de poortwachter willen zijn die mij de toegang tot pillen-plus-begeleiding ontzegt.

________________

