Screenshot_4
Ferry Stoop is een integere programmamaker, dat zíé je

(Door: Martien Pennings)

Op Hoeiboei had Peter Calluy nog een hoopvolle mail gepubliceerd aan programmamaker Ferry Stoop van EenVandaag:

“Ik hoop van harte en niet geheel zonder angst dat mijn uiteenzetting vanavond (EenVandaag) 18.05 uur op Nederland 1 goed gemonteerd werd door de journalist Ferry Stoop.”

Ja, wees maar gerust bang voor wat er werkt bij de mainstream-media, want het is bijna zonder uitzondering gajes. Want die Stoop heeft er precies uitgelaten wat er pijn zou kunnen doen bij de media en de politiek, namelijk dat Calluy al jaren waarschuwt voor wat er nu gebeurt.

“Ik, Peter Calluy, heb de kiemen van dit fenomeen proberen te duiden en mijn talrijke acties om te waarschuwen geschetst. Hoe lang al, sinds 2006 dat zéér belangrijke politici op de hoogte werden gesteld van wat er zeer waarschijnlijk aan zat te komen. Ik geef toe dat ook ik deze bijzonder dramatische crescendo van feiten steeds met de nodige reserves heb gecommuniceerd. Alles wat Belkacem in 2004-2005 aan de Boomse jongeren zei is vandaag werkelijkheid geworden. Ik heb niet nagelaten om Ferry Stoop een exemplaar van mijn uitvoerig gedocumenteerd verslag ‘Kroniek van een aangekondigd onheil‘ te overhandigen zodat hij of zijn collega’s tot in de details de zaak kan uitspitten.”

Maar Ferry Stoop weet wel aan welke kant zijn boterham besmeerd is, dus die gaat wel Peter Calluy uitgebreid interviewen, maar dan schrijft hij hem op de dag van uitzending:

“Bedankt voor uw e-mail maar u zit vanavond niet in de reportage. Uw verhaal past toch niet helemaal bij de insteek: waarom gaan de jonge moslims vechten in Syrië  Nogmaals bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, Ferry Stoop”

Ach ja, de insteek. In de uitzending bleek die te bestaan uit alle schuld geven aan die verschrikkelijke Belkacem. En het verhaal van Peter Velle, ook ooit een moslim-bekeerling, maar nu een strijder tegen de islamisering in Vlaanderen, werd misbruikt om nog maar eens goed duidelijk te maken dat de islam niet het probleem is, maar alleen maar “sociaal-economische omstandigheden” en “labiliteit van jongeren”.

Ook de moeder van de naar Syrië vertrokken jihadist Brian is door Ferry Stoop en EenVandaag misbruikt. Zij klaagt een paar keer over de Belgische overheid:

“Ik wil een antwoord van België. Waar zit de justitie van dit land? Is iedereen hier bang? Wat is dat voor een land?” Maar dat is blijkbaar reactief bedoeld en ik neem aan dat ze vindt dat er maatregelen moeten komen tegen Sharia4Belgium en tegen die Ploert van de Profeet Belkacem. Ze zegt: “Sharia for Belgium. Door deze grote klootzakken zit mijn zoon nu in de hel.” Maar bij het de eerste keer zien van de reportage, en zelfs bij de tweede keer, ging voor mij zelfs die concrete reactieve betekenis van haar oproep verloren in het immense en wanhopige verdriet van deze vrouw. En wat al helemaal verloren gaat: dat hier al decennia downplaying van het gevaar van de islam door media en politie aan vooraf is gegaan. Ook de Nederlandse overheid heeft het nu ineens over paspoorten van potentiële jihadisten afnemen en nu zien ze ineens het gevaar van aanslagen van met PTS uitgeruste en gehersenspoelde “islam-veteranen” van de Syrische oorlog. Maar voor iets dergelijks waarschuw ik in elk geval al jaren. Voordeel is wel weer dat er nu de mogelijkheid ontstaat dat een vader van een gesneuvelde jihadist die Belkacem kapot schiet en dat de burgeroorlog versneld uitbreekt. Want dat is het enige waarop je nog kan hopen: dat het geweld snel uitbreekt, want hoe later dat gebeurt hoe erger het zal zijn.

Peter Velle vertelde vanavond telefonisch aan Roelf-Jan Wentholt dat ook hij uitgebreid gesproken had over het feit dat de politiek en de media door zowel hem als Peter Calluy al tien jaar lang gewaarschuwd worden. Precies dat was zorgvuldig allemaal weggelaten in de uitzending.

Wie naar de uitzending van EenVandaag keek kreeg de indruk dat de media en de politici alles goed doen en de islam op zich eigenlijk niet zo’n probleem is. Nou ja, die Belkacem, dat is een hele slechte.

Screenshot_5__________________________________

Link naar dit stuk bij E. J. Bron