AALST KLAAGMIEREN

Waarom heeft er nog niemand een uitvergroting van die ruglogo’s gemaakt? Wat staat daar?

Als je Joden als insecten gaat voorstellen in een tijd waarin alle Jodenhaat-signalen op rood staan, dan ben je . . . . . ja, wat zijn dat nou voor types daar in Aalst die het voor het tweede jaar op rij nodig vinden om Joden te karikaturiseren op een manier die doet denken aan de tijd waarin de voorbereiding werd getroffen tot het verdelgen van de Joden middels Zyklon B dat inderdaad oorspronkelijk een pesticide was.

Toen ik de foto’s zag, was mijn eerste indruk dat er kakkerlakken uitgebeeld werden, maar toen begreep ik dat het mieren moesten voorstellen en dat er een werkelijk geniale woordspelings-vondst aan ten grondslag lag: klaagmier = klaagmuur. Dus mier = muur. Virtuoos! Hoe kom je erop!

Ze snappen niks van al die ophef, zeggen deze Aalster hansworsten zelf: “Ze zijn ons uit de context aan het trekken.”

Ik ben onmiddellijk bereid te geloven dat ze inderdaad te stom zijn om voor de duvel te dansen – wat ze niettemin lopen te doen tijden zo’n optocht – en dat ze lucht geven aan een soort collectief onderbewuste. Ze geven lucht aan iets wat in de lucht zit, zeg maar.

In 2007 schreef ik over een gebeurtenis in ongeveer 1980:

“Vijf-en-twintig jaar geleden, kwam mijn buurvrouw, een gewone Nederlandse arbeidersvrouw, die altijd erg hulpvaardig was ten opzichte van de Nieuwe Amsterdammer, ontdaan bij me en vertelde over de kleine Turkjes op de stoep die een mieren-nest met benzine hadden overgoten en aangestoken. ‘Dat zijn de Joden, die mieren’, hadden ze gezegd.”

In de mij sympathieke beweging van het Vlaams Belang, waar nog altijd niet volledig afgerekend is met een kleine bloedgroep met neigingen naar Blut und Boden, zouden ze er goed aan doen, niet meer deze Aalster Ausschweifungen te relativeren door naar het inderdaad veel ergere islamitische antisemitisme te wijzen, maar dit serieus te veroordelen als iets wat nu juist die moslim-Jodenhaat versterkt en in de kaart speelt.

INSTANT UPDATE: Wim van Rooy mailde me met de vraag of de dapperen in Aalst niet volgend jaar de islam en vooral Mohammed eens flink karikaturaal zouden moeten uitbeelden. Dat lijkt mij een héél goede vraag.

Dit stuk is overgenomen op “Een Ander Israëlisch Geluid“.
_______________