1) De slavernij-slachtoffer-cultus is parasitair, rancuneus, haatverwekkend en inmiddels deel van het zwarte racisme van de critical-race-theory die onterecht alléén de Atlantische slavernij door blanke christenen aanklaagt met twee doelen: geld en de Uebermensch spelen.

2) Het is krankzinnig dat de racistische-nazistische islam zo populair is onder zwarte anti-slavernij-activisten en dat alleen de Atlantische slavenhandel bedreven door de christelijke blanken wordt aangevallen. Want. De door blanken bedreven slavernij duurde veel korter dan de islamitische en werd beëindigd door eigen christelijke morele impuls, terwijl slavernij bedreven door moslims nog altijd bestaat en veel wreder was en is. Tussen 630 en 930 hebben moslimische bendes vanuit Noord=Afrika zodanige moord-roof-en-brandschat-raids uitgevoerd langs de Europese kusten van de Middellandse Zee dat dit een aardlaag heeft achtergelaten alsof er een grote natuurramp had plaatsgevonden. Kan me niet voorstellen dat dit niet met gevangenneming van slaven gepaard ging. (Waarom liggen die schattig dorpjes daar toch zo hoog in die bergen?) Zie: De Westerse ontkenning dat de islamitische slavernij veel erger was en nog steeds voortduurt.

Nog eens: Blanke christenen hebben het kortst en het minst wreed slavernij gepraktiseerd en er bovendien uit eigen morele impuls een einde aan gemaakt. Amerika deed dat ten koste van een burgeroorlog en zeshonderdduizend doden.

Voorbeeld van moslimische slavenhandel: de Barbarijse zeeroverij en slavenhandel vanuit Marokko heeft eeuwenlang geduurd en bestreek het Middellandse Zeegebied maar ook Noord-West-Europa tot aan Ierland en Ijsland. Toen ook de schepen van de jonge republiek in Amerika werden aangevallen, maakten de Amerikanen met behulp van Europa er een einde aan. De meeste Arabische landen drijven nog steeds op slavenarbeid. Alleen mag het niet meer zo heten. Qatar is het meest berucht.

3) Het blanke proletariaat in eeuw 17,18 en 19 was er in het Westen misschien slechter aan toe dan de slaven op de plantages. De slaven werden daar over het algemeen redelijk behandeld, want er was veel geld in geïnvesteerd. Op een grote plantage met relatief weinig blanken, konden wreedheid, willekeur en gebrek gemakkelijk een bloedige opstand uitlokken.

4) Over Suriname. Ik ken een linkse inmiddels bejaarde ex-CPN-er, die in de jaren 1970 als stréém-linkse journalist heeft rondgezworven in Afrika en die zijn ervaringen aldus samenvat: “Als je één jaar in een Afrikaans land rondloopt met je ogen open en je bent géén racist als je terugkomt, dan ben je gestoord.” Tsja, dat is pittig en een wel héél korte verklaring voor het feit dat het met de Homo Africanus alsmaar niet wil lukken. Maar dat feit ligt er wel. Ik noem het prachtland Zuid-Afrika, waar sinds de zwarten aan de macht zijn de misdaad, het verkrachten, de corruptie en het vermoorden van “boeren” en hun gezinnen epidemisch zijn. Googel eens op Liberia of Zimbabwe. Soedan? Of Suriname dus, al ligt dat in Zuid-Amerika.

De “zwarte” cultuur produceert vooral veel rancuneus parasitisme. Ook in Suriname. Nederland heeft er vele, vele miljoenen in gestopt en het helpt alsmaar niet. De bloedig-corrupte Bouterse-erfenis lééft! Zie:1) De neger als mens: Suriname en Nederland of 2) Zwarte Cultuur, Gangsta-Rap, Islam, White Man’s Burden. Overigens: de christelijke en islamitische slavenhalers gingen niet zelf de binnenlanden in, maar zwarte inheemse slavenhalers brachten de slaven naar de kust, zoal in Ghana en Ivoorkust. Zwart racisme bestáát en misschien wel harder dan blank racisme.

5) Herstelbetalingen. Hoe bereken je hoeveel leed iemand na vier, vijf, zes, zeven generaties nog ondervindt van een voorouder die slaaf was? En moeten die Afrikaanse landen als Ghana en Ivoorkust,wier onderdanen de mensen daadwerkelijk uit de binnenlanden haalden en tot slaaf maakten, niet ook aangesproken worden? En dan dat gigantische-winsten-verhaal en dat de industrialisatie van het Westen via slavernijwinsten is gerealiseerd. Kolder. In de hoogtijdagen (17e en 18e eeuw) besloeg de slavenhandel vijf duizendsten van één procent van het Nationaal Product, dat is dus één twintigduizendste deel. Voor uw beeldend begrip: als je alles wat NL produceerde in de slavernij-periode in 20.000 deeltjes verdeeld dan is de slavernijwinst er daar 1 van.

Verder aanbevolen:
1)  Piet Emmer sloopt slavernij-excuses
2)  Herstelbetalingen voor historische slavernij zijn absurd — Blindheid voor feiten en argumenten
____________________